گزارش كارآموزي بررسي سيســتم حسـابداري در اداره آموزش و پرورش ميانه

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
گزارش كارآموزي بررسي سيســتم حسـابداري در اداره آموزش و پرورش ميانه در 24 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب


عنوان صفحه

مقدمه ....................................................................................................



فصل اول :آشنايي با مکان کارآموزي ...............................................

1- تاريخچه سازمان ..........................................................................

2- نمودار سازماني و تشکيلاتي ..............................................

3- شرح مختصري از فرايند توليد يا خدمات................................



فصل دوم :ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته علمي و عملي کارآموزي..........

1- موقعيت رشته کار آموزي در واحد صنعتي با بررسي جزئيات سازماني

رشته کارآموزي در واحد صنعتي................................................

2- بررسي شرح وظايف رشته کارآموزي در واحد صنعتي..................

3- امور جاري در دست اقدام....................................................

4- برنامه هاي آينده...............................................................



فصل سوم:نتايج آموخته ها.........................................................

1- آزمون آموخته ها و نتايج....................................................

2- نتايج کلي از دوره کارآموزي...............................................



مقدمه

با نگرشي صحيح به رشد و وضعيت اقتصادي كشور نياز جامعه را به حرفه حسابداري متوجه مي شويم0

حسابداري هم بعنوان رشته اي از دانش و هم بعنوان شغل ، با تمدن بشري همزاد است و همراه و هماهنگ با تحولات و تغييرات و پيشرفتهاي اقتصادي و اجتماعي در طول قرون و اعصار متحول شده است 0 حسابداري كه از ديرباز پيشاهنگ وگرداورنده پردازش و اماده سازي اطلاعات براي اتخاذ تصميمات اگاهانه بوده،اگرچه باكمي سرعت به قافله پيشروان بپيوست ويكي از نخستين رشته هايي بود كه راه را برورود و كاربرد علم و تكنولوژي هاي تازه گشود، كامپيوتر را در خدمت سيستم اطلاعات مالي و سيستم اطلاعات مديريت قرار دارد0

پس از پيدايش حسابداري در كشورهاي مختلف جهان لزوم تشكيل انجمن واعضاي حرفه اي در يك سازمان و فعاليت انها تحت ضوابط مشخص و معين به منظورارتقاي كيفيت و دستيابي به پذيرش اجتماعي احساس مي شود0 نياز گسترده و روزافزون به – اطلاعات مالي براي هرگونه تصميم گيري لزوم ايجاد تفاهم در روابط بين واحدهاي ـــ اداري و اقتصادي و كساني كه با انها سر و كار دارند ا ز سوي ديگر ضرورت كاربرد مقياس هاي مشترك اندازه گيري و مفاهيم هممعنا را تشديد كرده و درنتيجه تدوين اصول و استاندارد هاي حسابداري در سراسر جهان شتاب گرفت 0 حسابداران بعنوان جزيي از اعضاي حرفه هاي جامعه از ا ين تحولات و تاثيرگذاريهاي ا ن دورنيستند وخواه ناخواه ازفراگيري و كاربرد تمام يا برخي از روشهاي نو در انجام وظايف خود خواهند بود0


1-تاريخچه سازمان



در مورد تاريخچه تشكيل اداره بنا به اظهارات پيشكسوتان فرهنگي اين منطقه تا

سال1314 ساختمان مستقل و كادري مستقل و تشكيلات گسترده امروزي در اين شهر وجود نداشت 0

تا اينكه در سال 1314 (ه0ش) زماني كه دبستاني بنام شاپوركه يك مدرسه دولتي محسوب ميشد در حياط استيجاري واقع در چهارراه پايين امروزي و كوچه افتخار دايرشد 0چون اين منزل 15 اتاق نشيمن داشت دريكي ازاتاقهاي فوقاني همين ساختمان با

كادر سه نفره بعنوان اولين اداره اموزش وپرورش ميانه تشكيل يافت0

لازم به توضيح است كه نام وزارت خانه متبوع با عنوان وزارت معارفو اداره معارف و اوقاف ايالت شرقي (اذربايجان شرقي) ودر سال 1329 (ه0ش) به وزارت فرهنگ و اوقاف اذربايجانشرقي و در سال 1330 (ه0ش) كلا به وزارت فرهنگ ودراستانها وشهرستانها به اداره فرهنگ و بعدا به وزارت اموزش وپرورش تغيير نام پيدا ميكند0

در سال 1318 تعدادي ازاهالي ميانه ازجمله فرهنگيان ازروساي وقت درخواست كردند كه دبيرستاني درميانه تاسيس شود0دراين زمان ضمن اينكه در همين ساختمان ياد شده؛16 اتاق به دبيرستان ودبستان تا كلاس نهم اختصاص يافت وبقيه اتاقها درطبقه فوقاني به كادر اداري اختصاص داشت ودراين زمان رئيس؛معاون؛حسابدارويك خدمتگذارعوامل كادراداري محسوب مي شدند وبنا به اظهارات پيشكسوتان فرهنگي منطقه اين محل به مدت 10 سال و با همان امكانات بعنوان محل اداره محسوب ميشد0

درسال 1328ساختمان اداري به محل ساختمان فعلي مخابرات واقع درميدان - ازادي منتقل شد0

درسال1332محل اداره به ساختمان مستقل درخيابان امام خميني فعلي جنب سينما قديم درمحل ساختمان كلينيك نصر فعلي وباهمان كادر ياد شده انتقال مي يابد0

درسال1338ساختمان اداري به محل دبستان بحري سابق ومدرسه راهنمايي شهيد مطهري فعلي انتقال يافت0كادراداري دراين ساختمان عبارت بودند از: رئيس؛ معاون؛ حسابدار؛منشي دفتر(دبيرخانه امروزي) ويك نفرخدمتگزار0

درسال1348يا1349ساختمان اداره به محل دبيرستان زينبيه وشهداي زينبيه فعلي كه دران زمان ساختمان كوچكتربود واز دو قسمت مجزا تشكيل شده بود انتقال يافت0در قسمت بالاي محوطه ساختمان دبستان محمدرضاشاه و درقسمت پايين محوطه ؛تقريبا ورودي ساختمان محل اداره داير بود0

درسال1354محل اداره به ساختمان پيش ساخته كه به ساختمان ايتاليايي هامعروف بود و براي مراكز تربيت معلم در ايران اختصاص يافته بودانتقال يافت0اين ساختمان با تشكيلات وتاسيسات نسبتا خوب وكامل و با تعداد زيادي اتاق با گستردگي بسيارتا سال 1378محل اداره محسوب مي شد0

در سال 1378 به محل جديد و فعلي اداره با 4طبقه ساختمان و ساخت و نماي زيبا با امكانات بسيار و با تعداد زيادي اتاق كار و سالن اجتماعات ودر طبقه پايين (زيرزمين)كلنيك درماني فرهنگيان به كار اداري ادامه داده وانشاءالله ادامه خواهد داد 0





- دستور پرداخت

دستورپرداخت همانطور كه درمورد درخواست خريد يا انجام كار اشاره شد بعد از آن(درخواست خريد)چنانكه رئيس موافقت كند دستور پرداخت اعتبار براى خريد كالايى را صادر مى نمايد0



14- 15-16-17- فاكتورخريد ، حواله انبار، قبض انبار، صورت جلسه تحويل كالا

وقتى كه براى كالايى درخواست خريد گرديد و بعد از موافقت مراتب مافوق دستور پرداخت نيز صادر گردد و خريد كالا نيزانجام گرفت بايد براى كالاى خريدارى شده يك فاكتور خريد از فروشنده دريافت كرد چون كه فاكتور خود يك سند حسابدارى است0

كالاى خريدارى شده بايد ابتدا به انبار تحويل داده شود و براى ورود كالا به انبار قبض انبار و حواله انباربايد رد وبدل شود وبعد از طى مراحل ياد شده بايد يك فرم تحت عنوان صورت جلسه تحويل كالا را تكميل كنند و كالاى درخواست شده بعد از تكميل اين فرم به شخص يا قسمتى كه درخواست كرده بود تحويل داده مى شود0



18- برگ خدمات مالياتى

برگ خدمات مالياتى فرم مخصوصى است بصورت جاپى ازطريق اداره دارايى شهرستان دراختيار ادارات قرار مى گيرد و براى هزينه هايى كه بهاى آنها بيش از يك ميليون ريال است ضميمه مى گردد ، توسط دستگاه اجرايى مشخصات خريدار و فروشنده و آدرس آنها بطور دقيق و بدون قلم خوردگى درج شده ، بس از امضاء يك برگ آن را همراه با فاكتور خريد به دارايى محل تحويل داده مى شود و مسؤل ماليات دارايى موظف است برگ دوم آن را همراه با فاكتور خريد امضاء نموده وجهت الصاق به سند به مسؤل خريد مربوطه تحويل نمايد تا بدين وسيله دارايى محل بتواند اطلاعات مربوط به عمليات خريد و فروش و در نهايت محاسبه مالياتى مؤعديان را بدست آورد0





28- صورتحساب بانكى

صورتحساب بانكى صورتحسابى است كه ماهانه بصورت يك گزارش كليه دريافتها وبرداختها و موجودى حساب بانكى مؤسسه و ادارات را نشان مىهد0



29- صورت مغايرت بانكى

صورت مغايرت بانكى نيز يك گزارش مالى است كه در داخل مؤسسه ، شركت و اداره بعد از ارسال صورتحساب بانكى تهيه مىشود0بعد از ارسال صورتحساب بانكى ، كه موجودى آخررا نشان مىدهد و باموجودى كه خود مؤسسه ، اداره وشركت برآورد مىكند تطبيق داده وچنانكه تغييرى دراين دو صورتحساب وجود داشته باشد به رفع اين تغيير مىپردازد كه گزارش نامبرده را گزارش صورت مغايرت بانكى مىنامند0



30- ترازآزمايشى

ترازآزمايشى عبارتست از فهرست عمليات و سرفصلهاى دفتركل كه بعدازمانده گيرى ، موجودى مانده هر حساب عيناً به ترازآزمايشى انتقال داده مىشود0درترازآزمايشى حسابدار تجزيه وتحليلهاى لازم را به عمل مىآورد كه مبادا اشتباهى دردفترروزنامه وكل صورت گرفته باشد0



31- ترازنامه

ترازنامه عبارتست از يک گزارش تشريحي يا تفسيري که معمولاٌ در پايان هر ماه و در پايان سال مالي تهيه و تنظيم مي گردد. ترازنامه بايد نشانگر توازن و موازنه دو ستون بدهکار و بستانکار باشد. معمولا گفته مي شود اگر در ترازنامه توازن برقرارباشد کليه عمليات اعم از تنظيم سند،دفتر روزنامه،دفتر کل و دفتر معين تراز آزمايشي و غيره درست بوده و خيلي کم رخ مي دهد تراز نامه موازنه داشته باشد ولي مراحل قيدشده بالا نادرست باشد.



32- بايگاني اسناد:



در هر موسسه و اداره و مراکز حقوقي جهت انجام امورات مربوطه و پرداخت حقوق و مزاياي کارکنان هزينه هايي انجام مي شود که الزاماٌ بايد اسناد و مدارک آن باروشهاي قانوني و متداول انجام شده و مدارک پرداختي بطور منظم طبقه بندي شده طوري بايگاني گردد که هر زمان وهر مکان بازرسان و مسئولين ذي ربط بتوانند در صورت لزوم به مدارک مربوطه دسترسي داشته و بايد در نگهداري و حفظ آنها نهايت دقت به عمل آيد.















2- بررسي شرح وظايف رشته كار آموز در واحد صنعتي





يکي از وظايف اصلي کارآموز حضور به موقع درسرکار و رعايت نظم ترتيب در

واحد صنعتي مي باشد0

از ديگر وظايف من(کارآموز) در واحد صنعتي نشان دادن علاقه به کار وکسب

تجربه و همکاري با کارکنان بخصوص با امور مالي و حسابداري وهمچنين بکارگيري

آموخته هاي خود(درطول 4سال معادل 8 ترم ، 4ترم هنرستان و4ترم دانشگاه) مي باشد0

دراين مرحله وظيفهُ اصلي کارآموز، آشنايي با تکنيکها ، سيستم حسابداري ونحوهُ

عمل به اصول و رعايت موازين وآشنايي با اجراي تکنيکها است ولي متأسفانه من نتوانستم

از همهُ تکنيکهاي حسابداري که فرا گرفته بودم استفاده نمايم0ولي کارآموزي يک تجربه و

فرصت خيلي مناسب و خوبي است براي آماده سازي دانشجو براي اشتغال در واحدهاي

صنعتي وخدماتي0من دراين سازمان کاملاٌ با نوشتن دفاتر روزنامه ، معين ، کل ، بانک ،

حواله و زدن سند ونوشتن فيش هاي حقوقي آشنا شدم0

دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 1515 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:167 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: